Kryniczanka – jej walory i wyjątkowość


Woda jest podstawowym budulcem organizmu człowieka. Przyjmuje się że dorosły człowiek składa się w ok 60 % z wody, natomiast dziecko z ok 75 %. Jak wykazały badania przeprowadzone na sportowcach utrata wody w formie potu w ilości 1-2% masy ciała powoduje zaburzenia funkcjonowania, osłabienie i zmęczenie a utrata 8-10 % - zagrożenie życia.

Nie trzeba zatem przypominać jak ważne jest nawadnianie organizmu, a minimalna ilość wody jaka zapobiega zmianom w organizmie wynosi około 1–1,5l przy czym w trakcie ciężkiej fizycznej pracy, treningu czy nawet upałów wzrasta 2 lub 3 kronie. Aby woda mogła mieć dobroczynny wpływ na nasz organizm powinna być wodą mineralną. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę mineralizację ogólną produktu. Te zwierające 1000-3000 mg/l składników stałych, spowodują, że nie tylko nie odwodnimy naszego organizmy ale i dostarczymy mu niezbędnych składników mineralnych do prawidłowego funkcjonowania. Wody o wysokiej mineralizacji (wysoko zmineralizowane) są to wody wydobywane spod ziemi, o pierwotnej czystości, nieskażone bakteriologicznie i nieposiadające zanieczyszczeń chemicznych, o ogólnej mineralizacji od 1500 do 4000 mg składników mineralnych na litr. Należy jednak pamiętać że w tej grupie mogą być również wody lecznicze.

Co zatem różni wodę leczniczą od mineralnej?

Woda lecznicza – surowiec leczniczy, to produkt zapakowany (konfekcjonowany) w stanie pierwotnym – czyli tak jak została pozyskana z ujęcia. Oznacza to że nie poddawana jest ona procesom napowietrzania czy usuwania pierwiastków powodujących mętnienie wody, czy potencjalnie szkodliwych. Wodę leczniczą podajemy pacjentowi – kuracjuszowi ściśle wg wskazań lekarza lub profilaktycznie, jednak z zachowaniem przepisu leczenia opisanym na opakowaniu przez producenta.

Wysoko zmineralizowana woda mineralna to produkt który powstaje z surowca leczniczego pozyskiwanego z jednego lub więcej ujęć. Woda tak po procesie odgazowania i sedymentacji przepuszczana jest przez filtry w celu uśnięcia „niepożądanych” składników, jak np. bezwartościowe utlenione żelazo, które powoduje mętnienie wody.

Dlaczego zatem warto pić wody o wysokiej mineralizacji?. I czego szukać w wodzie mineralnej?

Wodorowęglany Występują we wszystkich naturalnych wodach mineralnych. Wody o wyższym poziomie wodorowęglanów zobojętniają kwasy żołądkowe, a więc korzystnie oddziaływają przy nadkwasocie, ale nie są wskazane dla osób z niedokwasotą. Wody o wysokim poziomie wodorowęglanów obniżają zawartość cukru we krwi i moczu, korzystnie wpływają na działanie insuliny oraz regulują pH krwi. Mają znaczenie fizjologiczne dla organizmu, kiedy ich zawartość w wodzie jest wyższa od 600 mg/l .Jest to wartość preferowana dla wody spożywanej w celach dietetycznych.

Wapń Jest podstawowym składnikiem kości i zębów. Wpływa korzystnie na przemianę materii i jest niezbędny do prawidłowej czynności serca i aktywności układu mięśniowo-nerwowego. Ułatwia leczenie niektórych procesów zapalnych, zapobiega chorobom nowotworowym i osteoporozie. Zalecane dzienne spożycie wapnia dla dorosłych wynosi 800 - 1200 mg. Woda powinna zawierać od 10 – 50 % RDA, a więc od 100 mg/l. do około 600 mg/l., przy czym przyjmuje się że w przypadku wód mineralnych wartość min. 250 mg/l jest optymalna w celu zaopatrzenia organizmu w ten pierwiastek. Im wyższa zawartość tego pierwiastka tym korzystniej dla osób niemogących lub nielubiących pić mleka, bo przyswajalność wapnia z wody jest równie dobra. Zapotrzebowanie na wapń zwiększa się też u kobiet w czasie ciąży i karmienia!!!!

Magnez Nazywany „pierwiastkiem życia,” jest czynnikiem wzrostu, regeneruje żywe komórki, przywraca równowagę psychiczną, wzmacnia reakcje obronne organizmu, spowalnia procesy starzenia, zmniejsza podatność organizmu na powstawanie nowotworów, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, ułatwia eliminacje ołowiu z organizmu. Zalecane dzienne spożycie magnezu dla dorosłych wynosi 375 mg. Woda powinna zawierać optymalnie powyżej 15 proc. RDA, czyli ponad 50 mg/litr. Dopiero taka woda ma korzystne oddziaływanie na zdrowie.

Nie bójmy się sodu!!!

Sód Występujący w cieczach ustroju jest podstawowym czynnikiem wpływającym na jego gospodarkę wodną. Sód jest także moderatorem krwi, zapobiega odwodnieniu organizmu i utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową ustroju. Jego niedobór w organizmie powoduje m.in. zbyt małe stężenie elektrolitów w mięśniach, co skutkuje osłabieniem i omdleniami, skurczem mięśni, złym funkcjonowaniem mózgu. Przy intensywnym wydzielaniu z organizmu soli z potem, picie wód chlorkowo-sodowych pozwala na uzupełnienie ich ubytków, co poprawia samopoczucie. Przyjmuje się że dzienna dawka sodu nie powinna przekraczać 250 mg, jednak przy intensywnym wysiłku fizycznym zleca się spożywanie wód o zawartości tego pierwiastka od 200 nawet do 1000 mg/l.

Szkodliwy dwutlenek węgla to mit!!!

Dwutlenek węgla. W niektórych wodach mineralnych jest naturalnego pochodzenia, a niektóre wody są sztucznie nasycane. Działa lekko drażniąco na błonę śluzową jamy ustnej, ma orzeźwiające działanie, pobudza wydzielanie soku żołądkowego. Na osoby zdrowe działa korzystnie w średnim stężeniu wzmagając proces trawienia i diurezę, wpływa na zwiększenie resorpcji innych składników wody i pożywienia. Dla wody ma działanie bakteriostatyczne i stanowi czynnik ją konserwujący. Woda gazowana jest znacznie korzystniejsza od wody niegazowanej. Jedynymi osobami którym nie zaleca się spożywania wody z CO2 to osoby będące ze schorzeniami gardła i strun głosowych (w trakcie choroby) i dzieci do 6 miesiąca życia.

To oczywiście tylko niektóre z pierwiastków znajdujących się w wodzie, korzystnie wpływające na nasz organizm. Jednak jedno spojrzenie na te 4 w/w składniki, powodują że uzmysławiamy sobie iż mineralizacja winna mieć min 1000 mg/l, ale cała gama pozostałych?

Warto jeszcze wspomnieć że Lit zawarty w wodzie w ilości ok 1 mg/l, to naturalny antydepresant, a Bor – to naturalna ochrona wapnia i magnezu, uniemożliwiające wypłukanie tych pierwiastków z organizmu.

Należy pamiętać że pijąc kawę, herbatę a nawet wodę, pracując fizycznie wydalamy z potem i moczem dużą zawartość składników mineralnych. Uzupełniamy je oczywiście w diecie – którego składową jest woda. Wybierając tę o niskiej mineralizacji nie dostarczamy organizmowi potrzebnych składników. Warto zatem pamiętać aby woda mineralna po która sięgamy miała min 1 500 mg/l, a im ciężej pracujemy zarówno fizycznie jak i umysłowo tym częściej powinniśmy sięgać po wodę wysoko zmineralizowaną.

Artykuł sponsorowany

Polecamy również:


Podziel się: