Więcej intensywnego ruchu to dłuższe życie!


Chociaż z wiekiem chęć na sporty wytrzymałościowe o wyższej intensywności spada, nie warto rezygnować z biegania i innego ruchu. Amerykańskie badania na temat związku pomiędzy ruchem a długością życia, zalecają intensywny wysiłek wręcz jako eliksir długiego życia.

Badania przeprowadzono na grupie 17 700 kobiet w wieku 72 lat (średnio). Wolontariuszki musiały posiadać umiejętność samodzielnego poruszania się poza domem. Aktywność pań była oceniana nie na podstawie własnych deklaracji, a zapisów urządzenia, które mierzyło ruch i jego intensywność przez 10 godzin dziennie, przez co najmniej 4 dni.

W trakcie trwającego 4 lata badania, po 2,5 roku przeprowadzono kontrolę. W tym czasie zmarło 207 uczestniczek.

Wyniki są bardziej niż optymistyczne. Okazało się, że aktywność o wyższej intensywności np. intensywny marsz, przyczyniały się do spadku ryzyka śmierci i to aż o 60-70 proc w stosunku do najmniej aktywnych pań.

Niestety aktywność o małej intensywności taka jak spacer, prace domowe, czy tzw. windows shopping, czyli oglądanie wystaw sklepowych w centrum handlowym, nie miała żadnego przełożenia na długość życia (przynajmniej nie bezpośrednio), chociaż naukowcy nie wykluczyli innych korzyści dla zdrowia. Zwrócili również uwagę na dodatkowy problem.

Chociaż zwiększenie zarówno ilości ruchu jak i jego intensywności jest panaceum na przedwczesne zgony, to jednak nie zawsze taki wysiłek jest możliwy w przypadku starszych osób. Czasami nawet ruch o umiarkowanej intensywności jest poza zasięgiem zainteresowanych. Stąd brak wpływu „lekkiego” ruchu na wydłużanie życia jest rozczarowujący.

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się: